MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Jako właściciel(ka) małej firmy na pewno już wiesz, że pozyskanie klienta to nie lada wysiłek.
Zastanówmy się zatem wspólnie, gdzie rozpoczyna się ścieżka prowadząca konsumenta do Twojego biznesu. Oczywiście w sieci! Bowiem aż 90% osób wyszukuje lokalne firmy w Internecie. Z których narzędzi warto skorzystać, by zaistnieć w wirtualnym świecie i zbudować wiarygodny wizerunek marki?
Już ponad 72% Polaków aktywnie korzysta z Social Media, spędzając dziennie niemal 2h na platformach społecznościowych. Trend ten został wzmocniony przez pandemię, co wywołało natychmiastową reakcję ze strony przedsiębiorców.
Znaczna część marek była zmuszona całkowicie przenieść działalność do sieci lub w szybki i skuteczny sposób wzmocnić swoją obecność w Internecie.
Co to oznacza w praktyce? Twoja konkurencja nie śpi i Ty również nie możesz przespać swojej okazji!
Gdzie zatem warto zaistnieć, by dotrzeć do nowych odbiorców? Statystyczny Polak korzysta z aż 6 platform społecznościowych. Przekonaj się, które z nich znajdują się w ścisłej czołówce faworytów!
NAJPOPULARNIEJSZE MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Platformą, która od lat niezmiennie plasuje się na pierwszym miejscu pod względem popularności, jest oczywiście Facebook (Meta). Jego społeczność, licząca już blisko 18 mln użytkowników w samej Polsce, stanowi ogromną bazę odbiorców.
Firmowa strona na Facebooku powinna być zatem jednym z pierwszych kroków budowania obecności marki w sieci. Jest ona nie tylko źródłem informacji na temat Twojej działalności, ale również miejscem do budowania trwałych relacji z obecnymi oraz przyszłymi klientami.
MESSENGER
Każda firma, powinna mieć na uwadze jak istotną rolę w budowaniu tych relacji ma dziś indywidualny dialog z klientem. Messenger to jedno z najpopularniejszych rozwiązań do komunikacji między użytkownikami w Internecie. Dodatkowo jest narzędziem, które wyróżnia się najwyższym współczynnikiem otwarć (80%) i klikalności (20%), deklasując tym samym komunikaty mailowe.
Pamiętaj, że chcąc mieć realny udział w procesie decyzji zakupowych swoich odbiorców, kluczowymi czynnikami mogą okazać się: łatwość nawiązania dialogu z firmą, szybkość reakcji oraz sam charakter rozmowy.
Instagram, jako trzecia z najbardziej lubianych platform stanowi idealne narzędzie do budowania pozytywnego i profesjonalnego wizerunku marki.
Świat, którym rządzą treści w formie zdjęć, grafik oraz krótkich filmów wideo, to idealne miejsce, by stworzyć swoiste portfolio firmy, inspirować fanów oraz pokazać proces twórczy.
Pamiętaj jednak, że niezbędnym elementem skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych jest odpowiednia strategia oraz systematyczność.
JAKIE KORZYŚCI OFERUJE ZAŁOŻENIE PROFILI NA POWYŻSZYCH PLATFORMACH?
Dzięki obecności w mediach społecznościowych:
- oferujesz odbiorcom szybką obsługę klienta, gdziekolwiek się znajdują,
- stwarzasz dodatkowe możliwości sprzedaży i promocji swoich produktów lub usług,
- budujesz relacje z klientami oraz ich lojalność,
- szerzysz rozpoznawalność marki wśród użytkowników,
- docierasz do nowych odbiorców.
Pamiętaj jednak, że…
Niezbędnym elementem skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych jest systematyczność oraz odpowiednia strategia. W mediach społecznościowych niestety nie można działać na oślep. Bez przemyślanego planu działania, nie zobaczysz oczekiwanych rezultatów.
JAK ZBUDOWAĆ SKUTECZNĄ STRATEGIĘ KOMUNIKACJI W SOCIAL MEDIA?
Oto krótka lista kontrolna, która pomoże Ci zacząć:
POZNAJ SWOICH ODBIORCÓW
Wiedza na temat tego, do kogo kierujesz treści jest absolutną podstawą. Precyzyjnie określ grupę docelową swojej marki, aby tworzyć trafne Copy. Dokładnie przeanalizuj statystyki demograficzne swojego profilu i zastanów się kim jest Twoja „Persona”. Na tej podstawie jesteś w stanie stworzyć archetyp swojej marki. Budując styl komunikacji, weź pod uwagę branżę oraz lokalizację, w której działasz, wiek oraz płeć odbiorców, a także ich zainteresowania i co najważniejsze potrzeby.
RÓŻNICUJ PUBLIKOWANE TREŚCI
Najczęstszym błędem popełnianym przez właścicieli małych firm jest udostępnianie wyłącznie treści ofertowych. Nie traktuj swojego firmowego profilu jak przysłowiowego ‘słupa reklamowego’. Pamiętaj, że przeznaczeniem mediów społecznościowych jest budowanie relacji. Zadbaj więc o różnorodne i ciekawe publikacje, które będą edukować, bawić oraz dawać wartość. Wykorzystuj Real Time Marketing, User Generated Content i wprowadź cykle tematyczne, aby podnieść swoje zasięgi organiczne.
PLANUJ TREŚCI Z WYPRZEDZENIEM
Nie udostępniaj przypadkowych treści. Jeśli danego dnia nie masz nic ciekawego do powiedzenia, nie zmuszaj się do wstawiania posta. Publikacje Twojej marki muszą być kreatywne, angażujące i interesujące. Pamiętaj, że firmowe profile Social Media to wizytówka Twojej firmy, dlatego powinny prezentować się profesjonalnie. Zadbaj o spójną szatę graficzną swoich postów i publikuj je według ustalonego layoutu, by uzyskać estetyczny feed.
BĄDŹ SYSTEMATYCZNY
Przeprowadź wnikliwą analizę, w jakie dni, a także o jakiej porze Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Następnie ustal optymalny termin oraz częstotliwość publikacji i staraj się trzymać harmonogramu. Choć nie musisz publikować codziennie, regularność jest niezwykle ważnym elementem obecności w mediach społecznościowych. Wielu przedsiębiorców publikuje treści wtedy, kiedy im się „przypomni” lub kiedy znajdą na to czas. Jednak wstawiając content o przypadkowych porach, raz na kilka tygodni (bądź miesięcy), zaobserwujesz ogromne trudności w nawiązywaniu relacji z odbiorcami oraz docieraniu do nowych potencjalnych klientów.
UŻYWAJ HASHTAGÓW
W przypadku Instagrama, jednym z narzędzi, które może pomóc Ci dotrzeć do nowego odbiorcy są oczywiście sławne Hashtagi. Zbuduj bazę kilkudziesięciu #, z których będziesz naprzemiennie korzystać, publikując swoje posty. Ich wybór jest jednak dużo bardziej złożonym procesem, niż mogłoby się wydawać. Dlatego dokładnie przeanalizuj popularność każdego z nich, wybierając jedynie te z przedziału liczbowego „good for growth”. Pamiętaj również o weryfikowaniu, czy dany hashtag nie jest zbanowany przez Instagram. W ten sposób unikniesz limitu funkcji wewnętrznych, potocznie zwanym „shadowbanem”.
ANALIZUJ STATYSTYKI
Strategia powinna ewoluować wraz z rozwojem Twojej firmy. Monitorowanie wyników wykonywanych działań pozwoli Ci ustalić, które treści cieszą się wśród odbiorców powodzeniem, a które wzbudzają znikome zaangażowanie. Korzystaj z narzędzi biznesowych Meta i aktualizuj swój plan publikacji – skupiając się na cyklach, które generują najwyższe zasięgi organiczne oraz największą liczbę.
JAK TO ZROBIĆ ?
Powyższe czynności wymagają skutecznych pomysłów, spójnej grafiki i systematycznych działań. Możesz zrobić to sam, użyć zdolności i możliwości swoich pracowników luz zlecić to specjalistom.
To ostatnie rozwiązanie zdaje się najskuteczniejsze i czasem najtańsze, bo najdrożej nas kosztują zaniechania i błędy. Specjaliści wiedzą jak to zrobić!
Skontaktuj się z naszym ekspertem i porozmawiaj o swoich potrzebach. Zapytaj o wycenę.